Mount Fuji Japan – et besøg værd!

Fuji-bjerget med sin unikke symmetriske spids er et af Japans mest ikoniske vartegn. Netop dens spids er blevet brugt som motiv og symbol på Japan, og bjerget går igen blandt en række japanske virksomheder, som enten har taget navn efter bjerget eller valgt det som logo. Et par eksempler er Fuji Film, cykelfabrikanten Fuji, computerspil-producenten Atari osv.

Fuji cykler

Atari_logo

Mount Fuji fakta

Fuji-bjerget er faktisk en aktiv vulkan, men det seneste udbrud ligger mere end 300 år tilbage. Mount Fuji er 3.776 meter højt og er særdeles velbesøgt af både bjergbestigere og vandrere. Ca. 300.000 besøger Mount Fuji hvert år, og juli og august måned er de mest populære, i det bjerghytter og andre faciliteter er åbne i denne periode. Det frarådes at bestige bjerget fra oktober til maj på grund af vejret.  Mange bjergbestigere vælger at bestige Mount Fuji om natten, så de kan opleve solopgangen på toppen.

Det er nemt at komme dertil med tog fra Tokyo, turen tager en til to timer, og det er i den grad turen værd at aflægge Fuji-bjerget et besøg.

 

Mount FujiNordvest for bjergets fod findes skoven Aokigahara, der har den tvivlsomme ære at være en af verdens mest “populære” steder at begå selvmord. Med omtrent 50 selvmord om året er Aokigahara-skoven som sidste udvej kun overgået af San Franciscos Golden Gate Bridge. Det siges, at antallet af selvmord stiger i marts, der er den måned, hvor det japanske regnskabsår slutter.

Skoven indgår i den japanske mytologi som et sted for dæmoner og spøgelser, og på grund af den læ, træerne giver, samt at der ikke er meget dyreliv, gør, at skoven er kendt for at være stille. De mange skilte, der tilskynder eventuelle selvmordere til at overveje deres situation en ekstra gang,  er også med til at give skoven et ganske særligt, og måske lidt uhyggeligt, udtryk.